Velkommen til min lille boble.
Her vil jeg velte ut av meg det som måtte passe,så håper jeg ikke støter noen.
Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor etter deg:)



torsdag 31. oktober 2013

Fra himmel til helvete på få sekunder

Dette begynner å minne om mitt værste mareritt i reprise.
På tirsdag ettermiddag skulle jeg ønske at noen kom bort å rista hardt i meg  så jeg våkna og kunne bli fortalt at :" ta det helt med ro Ingvild, du har bare en vond drøm".
Men dengang ei.
Tirsdag når jeg henta Helena i barnehagen merka jeg mens jeg pakka sekken hennes at det ble litt vått i trusa, dette er ikke så uvanlig siden jeg har hatt blødninger igjennom nesten hele svangerskapet.
Men når vi hadde komt oss ut av porten i barnehagen kjente jeg at det kom mer, fikk litt panikk siden jeg kun hadde truseinnlegg på men prøvde å holde meg rolig for lillemor. Kom oss nesten ned bakken  mot der vi bor før neste ladning kom og da rant det over, og siden jeg ikke klarte å holde igjen skjønte jeg at dette ikke bare kunne vært blod.
Så med våt bukse og sikkert en vanvittig snål gange kom vi oss heldigvis hjem iløpet av noen få minutter siden det kun tar litt over fem minutt og gå fra barnehagen, fikk da komt meg inn på do og fant ut at dette måtte være fostervann også.
Vi fikk kjapt ordna med barnevakt og komt oss inn på Ahus, der vi ble godt tatt hånd om av leger og sykepleiere. Fikk kjapt komt inn å sjekka på ul, og det var som fryktet lite fostervann..tok mange prøver men de fleste var ikke til å stole på siden de slo ut positivt uansett siden Blod og vann har samme ph.
Men den siste prøven de tok var negativ(en microskop prøve).
Så ble sendt hjem med en bitteliten posjon håp.
Fikk time hos Dr. Lundring i dag torsdag for full sjekk, han sa det var lite vann der men det var nok til å fortsette og det såg ut til å ha økt siden tirsdag noe som var veldig positivt.
Han sjekket lillegutt for det som gikk ann på ul og det såg veldig bra ut, han var ekstra grundig siden han oppdaget at navlestrengen ikke inneholdt tre årer,bare to, noe som KAN være tegn på misdannelser  og veksthemming og masse annet...men fikk streng beskjed om å ikke Google det for da ble jeg bare skremt.


Jeg begynner virkelig å lure på hva det er jeg har gjordt i tidligere liv som fortjener å oppleve dette her......er det mulig!!!
Men enn så lenge er det håp for oss, så klamrer meg til det og håper på bedre resultater til uka.

Er veldig glad for at jeg lar mannen min ta mer del denne gangen, sist var jeg helt alene..noe som var mitt valg fordi jeg syns det er vanskelig å skulle holde maska på plass ved dårlige nyheter med en som kjenner meg så godt tilstede.. Ja jeg vet at det er normalt å kunne grine hos legen ved slike tøffe beskjeder..men ikke for meg.


Nei nå får jeg ta å gå og legge meg. Har blitt et par søvnløse netter..
Må bare innom å ta en ekstra titt på det mirakelet vi er så heldige å være foreldre til.
Jeg er så glad at vi var lykkelig uvitne før vi fikk henne om alt det som kan skje i et svangerskap...

Bare for en kort repetisjon så har vi siden juli 07 vært igjennom : 1 stk normalt svangerskap med blødninger, 1 BO (svangerskap uten foster), 3 MA (hjertestopp på foster uke 8-12) , 5 spontanaborter ved uke 5/6, 1 Prom ( for tidlig vannavgang i uke 21)
Og nå da kanskje enda en prom... Tror jeg har lov å være littegrann frustrert..


fredag 11. oktober 2013

Jippi jippi jippi!!

Fikk en utrolig koselig beskjed igår, bare synd at jeg ikke kan rope det ut.....
Er mange blandete følelser involvert og det skjønner jeg,men jeg tror det blir bra :) :)
Vit ihvertfall at vi støtter dere uansett bestemmelser.....


:) :) :) :)

torsdag 3. oktober 2013

Ultralyd 1.okt

Det kommer seg :)
 lillegutt i magen ser ut til å ane fred og ingen fare over det som skjer rundt han og det er jo bra :)
Er litt over 16 uker nå så går sakte men sikkert fremover.
"Bare" 8 uker igjen til jeg er over grensen,da skal skuldrene senkes og resten av tiden nytes så godt som mulig.


fredag 27. september 2013

Bloody Action

Så ble vi skremt igjen :(
Onsdag gikk jeg rundt med litt murring og urolig mage men det er ikke unormalt i dette svangerskapet..men når jeg skulle legge meg kom det plutselig en god del blod når jeg var på do.
Det var som dag 1mens. Jeg gikk å la meg i håp om at det ville gi seg, men merket at krampene ble verre så ville stå opp å sjekke.. Da hadde jeg blødd ut og da mener jeg helt fullt fra ende til ende det tykkeste nattbindet enn får kjøpt.. Og da er det snakk om flere desiliter væske..
Så da bar det inn på Ahus ,selv om de ikke kan gjøre noe annet enn å oppservere og sjekke.
Men pga mengden som kom ut var jeg litt bekymret for enten vannavgang igjen eller faren for at jeg mistet for mye blod.
Men på kontroll hos Ahus, kunne de ikke finne noe "nytt", alt såg bra ut med den lille og blødningen fant de ikke ut hvor kom ifra..
Så idag har jeg vært på ny ul kontroll for å sjekke nærmere,men fortsatt vanskelig å få en ordentlig grunn,for legen kan ikke si det helt sikkert.
Men hun tror morkaken ligger litt over mormunnen og det kan forårsake slike blødninger.
Så da er det bare å vente vente vente...

fredag 13. september 2013

Mr. Fifty Shades




Har plutselig altfor god tid...da blir det mye lesing og tv..noe jeg ikke har prioritert på flere år..
Det har jo sine fordeler og bakdeler :) Er akkurat ferdig med fifty shades of grey triologien, den var både fengslende og erotisk, og må si jeg gleder meg til filmatiseringen, spesielt når jeg fikk se hvem som skulle spille Christian Grey :) Har aldri hørt om Charlie Hunnam før nå, så mye følger jeg med på den fronten for tiden:) Men er gledelig overrasket mmm han er jo en lekkerbisken :)
Har derfor nå de siste dagene sett på Sons of Anarchy :)
Han blir nok den perfekte Mr.Grey :)
Bare synd det er et helt år til filmen kommer :/ 







onsdag 11. september 2013

En ganske så vellykket dag på ul

Har akkurat vært på Ahus for ny ul og fikk denne gangen en litt bedre følelse. Blødningen som ligger inni der er ikke blitt værre og begynt å bli koagulert,noe som er veldig positivt.
Er selvfølgelig ikke over kneika men på god vei ihvertfall.
Ble målt til 12+6 uker idag.
Vi såg også noe dinglende mellom beina,så med stor sannsynlighet er det en liten tass:)
Blir spennende å se om vi ser det bedre nestegang.
Så nå er jeg litt lettet og glad, kan slappe litt mer av en sist..
Blir llllaaaaaaaang ventetid!

mandag 2. september 2013

Et lite søtt babydikt

Det er et stort mirakel når et barn har blitt født
Ut kom et lite menneske som ingen før har møtt
Fra den stund man tar imot det, blir ingenting mer det samme
For et barn forandrar livet, både for sin pappa og sin mamma
Et hav av øm kjærlighet velter plutselig fram
For dette lille under som ennå blir målt i gram


Åhhh elsker søte dikt :) 

Ultralyd 2.sept Ahus


Ja da da har vi vært hos Dr. Maria Serrano på ahus. En veldig hyggelig og flink lege som har følgt meg siden sept ifjor. 

Hadde håpet på at det skulle se bedre ut inni der idag siden jeg blødde mye på lørdag, men dengang ei.. Blødningene var der inni enda,men hadde heldigvis ikke vokst.
Så hvor alt blodet kom ifra på lørdag er et mysterium..var som en første dags mens uten koagler.
Kunne kanskje se antydninger til en liten ny blødning ved enden av morkaken men legen var ikke sikker..heldigvis er det ingen blødning bak morkaken og den er ikke festet foran mormunnen.

Ellers sparket den lille fra seg godt :) 
og har det etter omstendighetene veldig bra,vokser som den skal og crp målte litt over 4cm. 
Pappa Tom var med idag og det var kjekt :) tror han syns det var merkelig å se på den bittelille som beveget seg så mye. Var veldig godt for meg å ha han der denne gangen siden det kan se ut som vi går mot et liknende svangerskap som med Gabriel og det skremmer meg mer enn jeg klarer å gi utrykk for.

Gabriel ble født uke 21+3 og den fødselen sitter friskt i minnet enda selv om det nå 8.juni var to år siden.
Så tror ikke jeg tørr glede meg over ny baby før jeg bikker uke 25..




lørdag 31. august 2013

Påan igjen


Da tenkte jeg å prøve meg litt her igjen. Har ikke orket å blogge på et par år grunnet vanskelige tider.
Har vært gravid noen ganger til men dei har ikke vart så veldig mangen ukene..
Ble i høst(2012) tatt under vingen på Ahus for utredning endelig..men svar var de ikke mangen av..
De finner ikke noe spesielt å ta tak i annet enn min egen teori ang progesteronsvikt? Da de svangerskap som har komt over tolv uker har startet med to fostere. Men det trenger jo ikke bety noe..
Så har etter nov12 gått på crinone fra forventet mens siden jeg ikke vet når eggløsning finner sted(uregelmessig).
Så nå i juni ga vi en god F i alt, jeg orka ikke mer hormonstyr siden det er som å leve med pms hver dag!!! Vi tok ferie og da satt'n gitt!!! 
Så måtte jo starte på hormoner igjen, og de gir mer kvalme,mer trøtthet etc. Men jeg holder ut!! 
Men å ha et risikofritt svangerskap er ikke meg forunt...blødninger og smerter i uke 8, og har hatt det samme idag uke 11. Så i skrivende stund vet jeg ikke om dette går veien likevel... 
Er heldigvis eier av en doppler,så har sjekket at det er liv:) 
Så krysser fingrene for at dette bare er restene som legen såg på ul for en uke siden..
Hun advarte meg da at det kunne komme ut men at det var bra...hadde bare ikke trodd det skulle være sånne mengder og smerter..
Æsj!!! Er ved godt mot men kjenner meg grepet av panikken innimellom!
Veldig skrekkblandetfryd..

Prøver å tenke happytoughts: "Det skal bli baby i mars!!!"